TÜRKİYE’DE
REKLÂMLARIN AHLAK KARNESİ
İLKE; İlim
Kültür Eğitim Derneği
Türkiye’de
Tüketiciler En Çok Reklâmların Yanıltıcı Bilgi İçermesinden ve Kadının Cinsel
Obje Olarak Kullanılmasından Rahatsız
Türkiye’de
reklam ahlakı, ilk defa derinlemesine bir araştırma ile kapsamlı şekilde ele
alındı. Türkiye İktisadi Girişim ve İş Ahlakı Derneği’nin yaptırdığı
araştırmaya 1301 kişi katıldı. Araştırmaya göre tüketiciler reklamları ahlaki
açıdan sorunlu buluyor. En güvenilmeyen reklam mecrasının “sosyal medya” olduğunu
belirten tüketiciler, reklamlarda kadınların cinsel bir obje olarak
kullanılması ve içerikte yanıltıcı bilgilere yer verilmesini en rahatsız edici
unsurlar olarak ifade ediyorlar.
Türkiye
İktisadi Girişim ve İş Ahlakı Derneği (İGİAD) ve İLKE İlim Kültür Eğitim
Derneği’nin 2014 yılında başlattıkları “Türkiye’de Reklam Ahlakı” adlı projenin sonuçlarının açıklandığı
toplantı, 20 Ekim Salı günü İGİAD Merkezinde gerçekleştirildi. Araştırma
sonuçları “Türkiye’de Reklam Ahlakı: Sorunlar ve Çözüm Önerileri” adlı bir
kitapta toplandı ve Türkiye’de reklamların ahlak karnesi açıklandı. Afyon
Kocatepe Üniversitesi’nden Prof. Dr. Şuayıp Özdemir ve Yrd. Doç. Dr. Fikret
Yaman’ın yürüttüğü projede Türkiye’de reklam ahlakı ilk defa derinlemesine bir
araştırma ile kapsamlı şekilde ele alındı. Yaklaşık bir sene süren proje
boyunca literatür taramaları, anket çalışmaları, mülakatlar, ayrıntılı gözlem
ve belge incelemeleri ile geniş bir araştırma yapıldı.
Basın
toplantısında konuşan İGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayhan Karahan, İGİAD olarak
yüklendikleri misyona değinerek “İGİAD, ahlâki olmayan bir işi meşru kabul
etmeyerek piyasa şartlarını yeniden sorgulamakta” ifadesini kullandı.
Konuşmasında
“üretme, tüketme ve kar etme” üzerine kurulu iktisadi sistemin etkilerinin açık
bir şekilde reklamcılık sektöründe de görüldüğüne dikkat çeken Karahan,
“Reklamlar ürünlerin tanıtımından öte çoğunlukla tüketicilerin beğenilerini,
hayat tarzlarını ve tercihlerini yönlendirmeye yönelik araçlar olarak
kullanılmaktadır.” şeklinde konuştu. Sosyal
medyanın gelişmesiyle birlikte reklamların etki alanının da genişlediğine
değinen Karahan, “Reklamlar artık sadece televizyon, radyo, gazete gibi medya
araçlarında değil, baktığımız her yerde karşımıza çıkmakta ve bizlere
sandığımızdan daha fazla tesir etmektedir. Dolayısıyla, hem toplumsal etkileri
hem de iş dünyasındaki konumu itibari ile reklamcılık sektörü ve reklamlar
ahlaki açıdan analiz edilmeye ve tekrardan düşünülmeye muhtaçtır.” diyerek hazırlanan
raporun önemine dikkat çekti.
Reklam
Ahlakı açısından en büyük sorun “Yanıltıcı Bilgi”
Afyon
Kocatepe Üniversitesi İİBF İşletme Bölüm Başkanı Prof. Dr. Şuayıp Özdemir; aşırı
kazanma hırsı, rekabet, denetim eksikliği, tüketicilerin tepkisizliği gibi
hususların Türkiye’deki reklamları, ahlaki açıdan sorunlu hale getirdiğine
değinerek konuşmasına şöyle devam etti: “Araştırmamız, reklam ve ahlakın bir
arada olup olmadığına dair önemli tespitler sunuyor. Yaptığımız çalışmanın
sonuçlarına göre tüketiciler reklamlarda en çok yanıltıcı bilgi kullanımından; ikinci olarak kadının cinsel obje olarak
kullanımından ve üçüncü olarak da erkeğin cinsel obje olarak kullanımından
rahatsızlar.
Reklamdaki
ahlaki içerik sorununun temel sorumlusu “Reklam Ajansı”
Özdemir
yaptıkları çalışmada, reklam içeriğinden en çok sorumlu olan tarafın “reklam ajansının
kendisi” olduğu sonucuna erişildiğini ve bunun akabinde ise ikinci sırayı
“reklamı yayınlayan medya kuruluşunun” aldığını paylaştı. Araştırmanın
“Reklamlar hakkındaki tutumlara ilişkin” bölümünde ise, tüketicilerin “reklamların
zaman ve yer olarak fazlalığına” dair tutumlarının ilk sırada yer aldığını, “reklamın
yönlendirici bulunmasına” yönelik tutumların ise hemen ikici sırada geldiğini
belirten Özdemir, “reklamların güvenilir olduğuna” ilişkin tutumun ise en az
oranla son sırada yer aldığını belirtti. Özdemir,
araştırmaya dair tespitlerin ardından mevcut durum hakkında; reklam verenler,
reklam ajansları, medya, tüketici, meslek örgütleri ve sivil toplum kuruluşları
ve kamu kurumları için geliştirdikleri çözüm önerilerine değinerek sunumunu
sonlandırdı.
*** Basın
Bilgi İçin: Tezcan
Kuzu / 0533 239 69 43 / 0212 544 96 00 / tezcankuzu@igiad.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder